Fabriek Alstom te Salzgitter


Update: 6 november2005

De nieuwe RandstadRailvoertuigen worden gebouwd bij Alstom in Salzgitter. Op dit moment wordt er druk gewerkt aan de afbouw van de eerste voertuigen. In totaal zijn er 50 voertuigen besteld en de trams krijgen de nummers 4001-4050. Op 3 november bracht ik een bezoek aan de fabriek. Met dank aan Alstom, stadsgewest Haaglanden en het projectbureau RandstadRail.



Gottfried Linke
De Haagse Wethouder Bruno Bruins neemt een kijkje bij het beeld van Gottfried Linke, de oprichter van de fabriek.
Alstom Model RR-voertuig Model RR-voertuig
De eerste voertuigen in RandstadRail-kleur hebben de fabriek al verlaten, echter in schaal 1:87. Wethouder Bruins en de heer Kaper (HTM) kregen de eerste voertuigen uitgereikt.
Introductie en uitleg Alstom Treinen Hal A100
Bij aankomst kregen we uitleg over het bedrijf en kregen we de productieplaats te zien. De Regio-Citadissen voor Kassel worden afgebouwd in hal A100.
Hybride Regio-Citadis Hybride Regio-Citadis Hybride Regio-Citadis
De trams voor Kassel die in hal A100 worden afgebouwd zijn zogenaamde hybridevoertuigen. Ze kunnen electrisch rijden zoals een normale tram met stroomafname via de pantograaf en ze kunnen rijden door aandrijving via een dieselmotor. De dieselmotor levert de energie voor de electromotor. Deze trams worden dan ook voorzien van een dieseltank.
Hybride Regio-Citadis Bestuurderscabine Hybride Regio-Citadis
De trams voor Kassel lijken qua uiterlijk precies op het nieuwe RandstadRailmaterieel.
Hybride Regio-Citadis Hybride Regio-Citadis Hybride Regio-Citadis
De bakconstructie is van staal en er ligt aardig wat apparartuur op het dak. Voor de hybridetrams is er een uitlaat op het dak gemonteerd.
Transport ruwe bakken Hal B 100 HTM 4001
De bakken in ruwbouw worden getransporteerd van de ene hal naar de andere hal en in hal B 100 wordt gewerkt aan de RandstadRailvoertuigen. De HTM 4001 staat ingebouwd en heeft nog geen kop.
A of B-bak HTM 4001 HTM 4001
In B 100 wordt gewerkt aan het koppelen van de bakken en aan het aanbrengen van dakapparatuur. De 4001 heeft zelfs al een pantograaf op het dak liggen.
Transport ruwe bakken Hal B 100 HTM 4001
Er wordt ook al hard gewerkt aan het interieur, maar er is nog een hoop te doen. In januari 2006 zal het eerste RR-voertuig gereed zijn voor een rit op de testbaan.



Als u opmerkingen heeft, e-mail mij dan.

Deze pagina is onderdeel van Tramfoto.nl.