Fabriek Alstom te Salzgitter
Update: 6 november2005
De nieuwe RandstadRailvoertuigen worden gebouwd bij Alstom in Salzgitter. Op dit moment wordt er druk gewerkt aan de afbouw van de eerste voertuigen. In totaal zijn er 50 voertuigen besteld en de trams krijgen de nummers 4001-4050. Op 3 november bracht ik een bezoek aan de fabriek. Met dank aan Alstom, stadsgewest Haaglanden en het projectbureau RandstadRail.
 |
De Haagse Wethouder Bruno Bruins neemt een kijkje bij het beeld van Gottfried Linke, de oprichter van de fabriek.
De eerste voertuigen in RandstadRail-kleur hebben de fabriek al verlaten, echter in schaal 1:87. Wethouder Bruins en de heer Kaper (HTM) kregen de eerste voertuigen uitgereikt.
Bij aankomst kregen we uitleg over het bedrijf en kregen we de productieplaats te zien. De Regio-Citadissen voor Kassel worden afgebouwd in hal A100.
De trams voor Kassel die in hal A100 worden afgebouwd zijn zogenaamde hybridevoertuigen. Ze kunnen electrisch rijden zoals een normale tram met stroomafname via de pantograaf en ze kunnen rijden door aandrijving via een dieselmotor. De dieselmotor levert de energie voor de electromotor. Deze trams worden dan ook voorzien van een dieseltank.
De trams voor Kassel lijken qua uiterlijk precies op het nieuwe RandstadRailmaterieel.
De bakconstructie is van staal en er ligt aardig wat apparartuur op het dak. Voor de hybridetrams is er een uitlaat op het dak gemonteerd.
De bakken in ruwbouw worden getransporteerd van de ene hal naar de andere hal en in hal B 100 wordt gewerkt aan de RandstadRailvoertuigen. De HTM 4001 staat ingebouwd en heeft nog geen kop.
In B 100 wordt gewerkt aan het koppelen van de bakken en aan het aanbrengen van dakapparatuur. De 4001 heeft zelfs al een pantograaf op het dak liggen.
Er wordt ook al hard gewerkt aan het interieur, maar er is nog een hoop te doen. In januari 2006 zal het eerste RR-voertuig gereed zijn voor een rit op de testbaan.
Als u opmerkingen heeft, e-mail mij dan.
Deze pagina is onderdeel van Tramfoto.nl.